درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/3/8 - 09:43:48
تعداد بازدید: 1033
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آمریکا در دوره ترامپ / استمرار راهبرد ایجاد بحران و بیثباتی در غرب آسیا
آمریکا در دوره ترامپ / استمرار راهبرد ایجاد بحران و بیثباتی در غرب آسیا

طی تمام سالهای جنگ سرد، آمریکا تلاش داشت تا در رقابت با روسیه، نفوذ خود را در تمام مناطق جهان از جمله غرب آسیا، از طریق بلوک بندی گسترش دهد. بعد از فروپاشی شوروی و با خاتمه جنگ خلیج فارس توسط آمریکا، ایالات متحده بیش از بیش توانست کنشگری خود را در غرب آسیا تثبیت کند.

همچنین، اگر به اقدامات آمریکا طی بیست سال گذشته نگاه کنیم، شاهد نقش آمریکا در ایجاد کانون‌های بحران و یا تشدید بحران‌های موجود منطقه غرب آسیا، خواهیم بود. حمله به افغانستان، شعله ور کردن جنگ عراق، تقویت و مسلح کردن گروه‌های تروریستی، تلاش برای براندازی دولت‌های غیرهمسو و یا سرکوب جنبش‌ها، همگی نشان از تلاش ایالات متحده برای ایجاد و حفظ وضعیت پرتنش در منطقه دارد. به طور کلی سیاست آمریکا طی چند دهه اخیر چهار هدف اساسی را دنبال نموده است؛ محافظت از خاورمیانه در برابر قدرت رقیب، اشراف مستقیم بر منابع انرژی، تامین امنیت اسرائیل و تقابل با تروریسم. به عبارتی در آغاز قرن 21، بازگشت به گرایش‌های عملگرایی در حوزه سیاست خارجی آمریکا ناشی از الزامات محیط بین المللی و نوع نگاه تصمیم سازان و رهبران سیاسی این کشور برای حفظ موقعیت بازیگر هژمون و جلوگیری از افول قدرت در سطح نظام بین الملل بوده است.

در عین حال، بررسی اجمالی واکنش‌های ایالات متحده در سال‌های بعد از 2000 نشان می‌دهد که در دولت اوباما نسبت به تحولات خاورمیانه، تفاوت‌های بارزی با دوره جرج بوش وجود دارد. در دولت اوباما (2016-2008) بیشتر شاهد اقدامات تاخیری و حساب شده و نه تصمیمات ایذایی و شتابزده بودیم. اوباما با شعار بهبود وجهه آمریکا بر سر کارآمد و تلاش داشت تا با اتخاذ نوعی رفتار متوازن تحولات را در راستای منافع آمریکا قرار دهد. در طرف مقابل دونالد ترامپ در شعارهای انتخاباتی خود اعلام کرده بود که از وضعیت آمریکا در حوزه سیاست خارجی احساس نارضایتی میکند و خواستار تغییر رویه آن است.

با دقت نظر در کنش‌های چهار ماهه دونالد ترامپ می‌توان به این اقناع رسید که دولت آمریکا از جایگاه و موقعیت‌ کنونی خود در غرب آسیا ناخشنود بوده و بر جبران این مساله به سیاست قدیمی خود برای ایجاد ب‌ثباتی و ناامنی بیشتر در خاورمیانه روی آورده است. در همین راستا اقدامات آمریکایی‌ها طی چند ماه اخیر، نشان از تشدید تنش‌ها در کانون‌های بحران در جهت تثبیت نفوذ و هژمون خود دارد.

همچنین، سفر اخیر ترامپ به عربستان که کلیدیترین متحد آمریکا در منطقه است، نیز در قالب تشدید کانون‌های بحران در غرب آسیا قابل پی‌گیری است. از یک سو روابط عربستان و ایالات متحده در زمان اوباما فروغ گذشته را نداشت و با وجود قراردادهای نظامی میان این دو، آمریکا در مهم ترین بحران خارجی عربستان یعنی یمن، تمام قد در کنار آن قرار نگرفت و بیشتر نقش هماهنگ کننده اطلاعاتی و پشتیبانی هوایی را بر عهده داشت. از سوی دیگر در حال حاضر اعراب در صددند تا دولت جدید آمریکا را به مداخله بیشتر در منطقه ترغیب کنند و مواضع اخیر مقامات آمریکا نیز نشان دهنده تایید این مسئله است. در نتیجه به جرات می‌توان اظهار داشت که ترامپ تلاش دارد تا یکبار دیگر در کنار متحدان عرب قرار گیرد و زمینه را هرچه بیشتر برای فروش سلاح به آن‌ها فراهم کند.

همچنین دولت کنونی آمریکا، سیاست‌های اوباما در برابر ایران را مداراگونه می‌خواند و خواهان تقابل بیشتر با ایران است و بارها مواضع متعددی علیه برنامه جامع اقدام مشترک نیز اعلام کرده است. به عبارت بهتر ایجاد تنش میان ایران و کشورهای عربی گامی محکم برای تثبیت هژمونی آمریکا در منطقه است. چرا که ایران هراسی از یک سو به عنوان موتور محرک مسابقه تسلیحاتی و از سوی دیگر تسهیل کننده وابستگی اعراب به یک قدرت برتر در برابر ایران است چنانچه ترامپ در سفر اخیر خود از ائتلاف اعراب در برابر ایران سخن به میان آورد.

مصداق دیگر تلاش آمریکا جهت حفظ و تقویت هژمونی خود در غرب آسیا از طریق ایجاد بی‌ثباتی در منطقه، حمله به پایگاه الشعیرات سوریه بود که به اعتقاد بسیاری پیشروری دولت سوریه را با مشکل مواجه کرد و دست تروریست‌ها را باز گذاشت چرا که شعیرات، از فعال‌ترین پایگاه‌ها علیه داعش است. همچنین استفاده اخیر آمریکا از بمب موسوم به مادر تمام بمب‌ها در شرق افغانستان، خود به تنهایی می‌تواند به لحاظ قدرت نرم بار رسانه‌ای برای کشورهای منطقه همراه داشته باشد، اقدامی که بعید به نظر می‌رسید در دولت اوباما صورت گیرد.

لذا آنچه شاهد خواهیم بود عبارت است از تغییر قاعده یا روش بازی که در چنین شرایطی، مفاهیم ارزشی، حقوقی و امنیتی جدید برای تئوریزه کردن و یا مشروعیت بخشی به سیاست‌های مداخله‌گرایانه نوین ظهور می‌یابد. در واقع ترامپ به دنبال ثبات بلندمدت موقعیت آمریکا در منطقه بوده و در نظر دارد نه تنها هژمونی نظامی و اقتصادی را در خاورمیانه بست دهد، بلکه به دنبال ایجاد تحولات سیاسی عمیق در معادلات سیاسی منطقه است. در همین راستا، به راهبرد همیشگی آمریکا یعنی خلق بحران و شعله‌ور کردن کانون‌های بحران در غزب آسیا روی آورده است.

فاطمه جلیلیان

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/6798


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.